11 Ocak 2009 Pazar

Ahtapot sote

Ahtapot görünüş olarak bir çok insanın yemeğe yanaşmadığı
bir deniz ürünü.Bu ürünün kıymetini sahil kesimlerinin yerli
halkı iyi bilir.Ben de yıllarca tuttuğum halde balıkçılığımın
son yıllarında yemeğe başladım.Kendim sotesini yaptığım
için size de o tarifi vereceğim.Ahtapotu denizden çıkar çıkmaz
pişirecekseniz yere vurarak veya taşla ovarak köpüklerini
çıkarmalısınız ki daha yumuşak ve lezzetli olsun.Ben dipfrizde
bekletiyordum sorun olmadı.
Ahtapot bütün olarak bir kaba konuyor içine de bir bardak
ısıtılmış su,biraz şarap veya sirke konup yarım saat pişiriliyor.
Çıkardıktan sonra süzgüde soğumaya bırakılır.Burada dikkat
edilecek nokta ahtapotu soğuk suyla temas ettirmemektir.
Yoksa sertleşir.
Soğuyunca derisi soyulur bembeyaz eti çıkar,bunlar küçük
parçalar halinde doğranır.
Bir kaba zeytinyağı konup soğan doğranır,sarartılır.Küçük
parçalar halinde doğranmış ahtapotlar içine atılıp biraz
yedirilir,sonra soyulmuş hazır bekleyen domatesler ilave edilir.
İçine 3 diş sarmısakla baharat ilave edilir başka bir kapta
kaynatılmış su ilave edilir(bazı tariflerde ahtapotu kendi
suyuyla pişirin diye de yazar)pişmesine 2 dakika kala
ayıklanmış maydonozlar üzerine serpilip ocak kapatılır.

Bu arada kıyıdan veya tekneyle balık avı esnasında
ahtapot yakalayanlardan rica küçücük ahtapotları denize
bırakın,büyüyünce yine siz yakalayacaksınız.Ahtapotlar
artık diğer deniz ürünleri gibi çok azaldı.Bunda zamansız
avlamayla yavru ahtapotların yakalanmasının rolü büyük.

2 yorum:

Apartman Balıkçısı dedi ki...

Öncelikle ahtopotların geri bırakılması konusundaki uyarınız için sizi alkışlıyorum. Çok teşekkür ederim size. Bu duyarlılığınız için.

Ahjtopotu ben arada sırada yakalasamda (lodos havalarda bizim orda-Güzelbahçe- sardalye ile neredeyse garantidir ahtopot yakalamak) kendim uğraşmam. babam çok sever ona veririm. Ama ben bu güne kadar en güzel ahtopotu Sivrice'de (çanakkale-ayvacık) yedim. Salatasıydı o da.

Yere vurmak köpürtmek bana pek etik gelmiyor. Gerçi her yerde derin dondurucu bulmak çok zor. Özellikle eskiden de yoktu hiç. Ama artık dondurucular var. İki üç gün dondurucuda kaldı mı yumuşuyor eti.

Adsız dedi ki...

Hala görüyorum kıyıdan avlanan
arkadaşlar da zaman zaman avlı-
yorlar ve hep küçük.Şimdi onlar
kıyılara gelirler yumurtlama
zamanı.Geçen bir arkadaşta gördüm
kendisi de çevreci geçinir,zaten
bizde çevrecilik olayı kendi menfaatleri söz konusu olunca
bitiyor.